Vanliga frågor

Frågor och svar som är vanligt förekommande.

Om jag vill ha en kopia på min hyresavi, hur gör jag då?

Ring och be om en kopia så skickar vi hem den till dig.
Reception telefonnr: 0240 - 66 88 14
Växeln telefonnr: 0240 - 66 88 00

Autogiro?

Vill du ha Autogiro på hyran från oss, ring Kundtjänst så ordnar vi det åt dig.
Med autogiro dras hyran på din lägenhet automatiskt från ditt konto varje månad.
(Autogiro träder i kraft först när det står makulerad på inbetalningskortet på räkningen istället för beloppet).
Du kan också skriva ut och skicka in anmälan om Autogiro:
Blankett autogiroanmälan Pdf, 569.9 kB, öppnas i nytt fönster.

Hur anmäler jag mig som bostadssökande?

Du registrerar dig i vår bostadskö via vår hemsida. Du är också välkommen att göra ett personligt besök på vårt kontor, Gunnarsvägen 7 i Smedjebacken. Just nu måste alla besök förbokas och du får bara besöka oss om du är frisk! Anledningen är pågående pandemi.

Vem kan få en lägenhet hos Bärkehus?

  • Du ska ha fyllt 18 år
  • Du ska inte ha någon hyresskuld eller andra stora betalningsanmärkningar
  • Du ska ha goda referenser från tidigare hyresvärd
  • Du ska kunna betala hyran med Din inkomst

När ska hyran vara betald?

Hyran ska betalas sista vardagen före början av varje kalendermånad.

Hur får jag inbetalningskortet?

Din fastighetsskötaredelar ut hyresavierna i brevlådorna i mitten på varje månad.
Skulle du av något skäl inte få din hyresavi är du ändå skyldig att se till att hyran blir betald i tid.

Borttappad/extra nyckel?

Om du tappat bort eller behöver beställa en extra nyckel kontakta vår reception så hjälper vi dig att beställa en extra nyckel.
Av säkerhetsskäl, då en nyckel saknas vid avflytt byter vi alltid cylinder i lägenheten när en nyckel kommit bort.

Störningsjour vad är det?

Du som hyresgäst kan, om du blir störd av tex. någon granne eller annan typ av störning, ringa till Securitas och anmäla störningen. 

Securitas åker då ut till den aktuella adressen och bevittnar störningen samt skriver en rapportsom skickas till oss. Vi kontaktar den som stört med en tillsägelse (Anmodan om rättelse). Den som orsakat störningen debiteras kostnaden för störningsjouren. Rapporter mm blir underlag i en eventuell rättslig process.

Securitas: 010 - 470 57 43 (gäller dygnet runt)


Sidan senast uppdaterad: