Vanliga frågor
Frågor och svar som är vanligt förekommande.

Om jag vill ha en kopia på min hyresavi, hur gör jag då?
Ring och be om en kopia så skickar vi hem den till dig.
Reception telefonnr: 0240 - 66 88 14
Växeln telefonnr: 0240 - 66 88 00
Jag vill betala hyran med Autogiro, går det?
Javisst! Med autogiro dras hyran på din lägenhet automatiskt från ditt konto varje månad. Autogiro-funktionen träder i kraft först när det står makulerad på din hyresavi istället för beloppet. Vill du ha Autogiro på hyran från oss kan du skriva ut (eller hämta i receptionen) och skicka in vår förifyllda anmälan om Autogiro
Blankett autogiroanmälan pdf, 569.9 kB, öppnas i nytt fönster.
Hur anmäler jag mig som bostadssökande?
Du registrerar dig i vår hyresportal Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster... Om du behöver hjälp att registrera dig kan du besöka oss på Gunnarsvägen 7 i Smedjebacken eller ringa receptionen på 0240-66 88 14 vardagar mellan 12-14.
Vem kan få en lägenhet hos Bärkehus?
- Du ska ha fyllt 18 år
- Du ska inte ha någon hyresskuld eller andra stora betalningsanmärkningar
- Du ska ha goda referenser från tidigare hyresvärd
- Du ska kunna betala hyran med Din inkomst
När ska hyran vara betald?
Hyran ska vara betald sista vardagen före början av varje kalendermånad.
Hur får jag hyresavier från Bärkehus?
Du kan se alla dina avier och eventuella fakturor på Mina sidor. Du kan komplettera med exempelvis autogiro. Läs mer om de olika valen HÄR.
Du är skyldig att se till att hyran blir betald i tid, även om din avi inte har kunnat skickas som vanligt.
Borttappad/extra nyckel?
Om du tappat bort eller behöver beställa en extra nyckel kontakta vår reception så hjälper vi dig att beställa en extra nyckel.
Av säkerhetsskäl, då en nyckel saknas vid avflytt byter vi alltid cylinder i lägenheten när en nyckel kommit bort.
Störningsjour vad är det?
Du som hyresgäst kan, om du blir störd av tex. någon granne eller annan typ av störning, ringa till Securitas och anmäla störningen.
Securitas åker då ut till den aktuella adressen och bevittnar störningen samt skriver en rapportsom skickas till oss. Vi kontaktar den som stört med en tillsägelse (Anmodan om rättelse). Den som orsakat störningen debiteras kostnaden för störningsjouren. Rapporter mm blir underlag i en eventuell rättslig process.
Securitas: 010 - 470 57 43 (gäller dygnet runt)
Sidan senast uppdaterad: