Frågor och svar om bredbandstjänster mm

Här kan du ta del av de vanligaste frågorna och svaren om bredbandstjänster för dig som hyresgäst hos oss


Vad innebär ett öppet nät för mig som hyresgäst?
- Kommunikationsoperatören Zitius hanterar hela tv- och bredbandsutbudet för våra fastigheter i det ”öppna nätet” via en och samma tjänsteportal som heter Zmarket. Det öppna nätet medför ökad kvalitet, valfrihet och datahastighet och levereras genom fiber fram till din lägenhet. Du har möjlighet att fritt välja i ett brett utbud av tv- och bredbandstjänster i det öppna nätet. Dessa får du tillgång till genom tjänsteportalen www.zmarket.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vad är Zmarket?
- Zmarket är Zitius beställningsportal som du som hyresgäst kan köpa tjänster genom. Här hittar du även vanliga frågor & svar, driftinformation och manual och guider. Man kan även ringa direkt till tjänsteleverantören för att beställa tjänst. Länk till Zmarket frågor och svar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vad innebär kollektiv-digital-TV från Telia?
- Bärkehus har ett avtal med Telia om ett TV-paket som ingår i hyran (kollektiv-TV). I avtalet ingår paketet Telia Lagom Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Man beställer och aktiverar själv tjänsten hos Telia och 1 st tv box ingår gratis. Läs mer om TV-paketet här

Jag har redan tecknat ett avtal med Comhem/Telia/Annan som jag vill fortsätta med. Kan jag behålla detta eller måste jag teckna avtal för Bärkehus kollektiv-TV med Telia?
- Du kan fortsätta precis som tidigare om du önskar. Det är helt frivilligt att använda kollektiv-TV-paketet och du kan även kombinera detta med andra tjänster och leverantörer.

Hur beställer man andra tjänster än digital TV som ingår i hyran?
- Är du befintlig kund som du är när det kollektiva digitala tv-utbudet från Telia är aktiverat kan du beställa fler kanaler och/eller tjänster direkt via Telia. Vill du beställa bredband från en annan tjänsteleverantör så går det också bra. Vill du beställa TV-utbud från en annan leverantör än Telia behöver du ha en annan tv-box för dessa kanaler.

Vad är en CPE/mediaomvandlare som finns i min lägenhet och vem äger den?
- Den möjliggör att du kan nyttja alla valen gällande fiber och att du kan ha flera tjänster samtidigt dvs både exempelvis bredband och tv. Denna utrustning tillhör lägenheten och ska sitta kvar om du flyttar.

Vart skall jag i första hand vända mig om jag har problem med eller vill ändra mina tjänster?
- Du skall alltid vända dig till din tjänsteleverantör, dvs den som du tecknat avtal om bredband eller TV-tjänst med.

Går det att felanmäla fel till tjänsteleverantören vid strömavbrott?
- Tjänsteleverantören kommer inte ta emot felanmälan och kan inget göra då det är strömavbrott och man måste ha ström för att den tekniska utrustningen skall fungera. Man får vänta till strömavbrottet är över. Om man då inte får igång sina tjänster direkt kan man börja med att starta om all utrustning. Om detta inte fungerar ringer man och felanmäler till sin tjänsteleverantör.


Sidan senast uppdaterad: