TV, bredband och telefoni

Bärkehus erbjuder öppen fiber för TV, bredband och telefoni

Öppet fibernät och Digital-tv från Telia

Bärkehus erbjuder ett sk öppet fibernät till alla våra lägenheter genom kommunikationsoperatören Zitius. Du som hyresgäst kan därmed välja tjänster för tex bredband, telefoni, TV och larm via Zmarket.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vilka lägenheter har det fria TV-paketet?: De allra flesta! Undantagen är följande adresser:

  • Malmgatan 21 i Smedjebacken
  • Grenandervägen 1 (+65 boendet Solhöjden) i Smedjebacken
  • Klockarvägen 4 i Söderbärke
  • Nordvalls väg (LSS-boendet Sländan)
  • Hattmakargränd (LSS-boendet Hattmakarn)
  • Värnbovägen (LSS-boendet Torsten)
  • Fågelvägen (LSS-boendet Korsnäbben)
  • Kyrkogatan 61 (LSS-boendet Granholmen)
  • Gärdesvägen 2 (Serviceboendet Solgården)



Other languages / لغات اخرى

If you need this information in another language, please contact Medborgarkontoret
إذا كنت بحاجة إلى هذه المعلومات بلغة أخرى ، فيرجى الاتصال بـ
Medborgarkontoret: 0240-66 00 00


Om du behöver titta på TV i flera rum och därmed fler än ett TV-uttag måste du beställa ett tvillingabonnemang och en tvillingbox.. Den nya mediaomvandlaren (CPE:n) erbjuder endast ett TV-uttag.

Som en förberedande åtgärd har vi oftast borrat, i samband med installationen av CPE:n, in till anslutande rum med TV-uttag. Det blir i och med detta lättare för dig att ansluta fler uttag i din bostad om du önskar.

Du kan beställa kollektiv digital-tv paketet Mellan från Telia . Därefter får du dina koder och tv-boxen som du behöver för att starta kanalerna.

Digital-TV paketet ingår i din hyra liksom en TV-box från Telia. Har du fler TV-apparater i lägenheten kan du köpa till ett tvillingabonnemang för upp till 5 TV-apparater.

Hur beställer och aktiverar jag mitt abonnemang?
Du kan göra det på två sätt:

  1. Gå in på www.telia.se/aktivera Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och följ instruktionen.
  2. Har du inte möjlighet att gå in och aktivera på nätet kan du ringa Telia på 020-20 20 70.
  3. All support gällande kollektiv-TV, inklusive TV-boxen, besvaras av Telia på 020-20 20 70

Instruktion från Telia som pdf
Aktivera ditt TV-paket Pdf, 1.3 MB, öppnas i nytt fönster.

Det kollektiva TV-paketet från Telia ingår i hyran för de allra flesta. Vi har sammanställt lite frågor och svar och hoppas detta kan hjälpa er som har funderingar eller inte lyckats beställa.

Inför beställningen av TV-paketet

  • Om du saknar bank-ID kan du beställa kollektiv-TV via 020-20 20 70 men knappa inte in ditt personnummer när de uppmanar till det – så kopplas du till telefonkön (som oftast är kort).
  • Det är bra om du har ditt lägenhetsnummer i beredskap när du beställer (finns på ditt hyresavtal och oftast på din lägenhetsdörr)

Säker identifiering som Telia-kund
Sedan 1 april 2021 har Telia ett nytt arbetssätt gällande identifiering av privatkunder. I samband med ökat krav på säkerhet och trygghet behöver alla privatkunder med kundspecifika ärenden identifieras antingen via BankID eller personlig kod. Du kan också ge någon en fullmakt som därefter kan hantera ditt ärende. Alla frågor och svar gällande säker identifiering och personlig kod finns på www.telia.se/id Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


FRÅGOR OCH SVAR:

Vad innebär kollektiv-digital-TV från Telia?
Svar: Bärkehus har ett avtal med Telia där paketet Telia Mellan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. ingår i din hyra. Du beställer och aktiverar själv tjänsten hos Telia. 1 st tv box ingår gratis.

Kan man inte ha kabel-TV istället?
Svar: Nej, den 1 juli 2021 slutade det gamla koaxialnätet att fungera.

Vilka kanaler ingår i det digitala-tv-paketet från Telia som ingår i hyran?
Svar: TV-paketet Mellan ingår samt vissa playtjänster. Läs mer på www.telia.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hur beställer jag och aktiverar jag digital-TV paketet från Telia?
Svar: Du kontaktar Telia och du kan göra det på två sätt:

  1. Gå in på aktiveringssidan hos Telia www.telia.se/aktivera och följ instruktionen. För att göra detta måste du ha tillgång till Bank-ID.
  2. Har du inte tillgång till Bank-ID eller saknar möjlighet att aktivera på nätet kan du ringa Telia på 020-20 20 70 (knappa inte in ditt personnummer om du saknar bank-ID).

Jag har inget bank-ID, hur gör jag då?
Svar: När du ringer till Telia för att beställa kollektiv-TV ber de dig knappa in ditt personnummer och sedan starta ditt Bank-ID. Om du inte har Bank-ID ska du INTE knappa in ditt personnummer – du kopplas då istället till kundtjänst.

Jag behöver hjälp med kollektiv-TV - vem kan hjälpa mig?
- I första hand ringer du Telia på 020-20 20 70. De kan besvara alla frågor om kollektiv-TV. Om du inte har bankID ska du INTE knappa in ditt personnummer - då kopplas du istället till kundservice.

Vad händer när jag aktiverat/beställt det digitala-tv-paketet från Telia?
Svar: Tv-boxen skickas hem till dig via posten och de två aktiveringskoderna får du tillgång till på Mina sidor. Har du inte tillgång till mobiltelefon/e-post skickas koderna hem via posten. Koderna ska knappas in i tv-boxen för att kanalerna ska starta.

Jag beställde Telia Mellan men fick SMS att jag beställt Telia play. Vad är det?
Svar: Telia play ingår också i kollektiv-TV paketet. Det borde stå Telia Mellan i SMS-bekräftelsen men beställningen du gjort är korrekt.

Hur gör jag för att installera TV-boxen jag fått från Telia?
- Följ Telias instruktion för installation av TV-box Pdf, 144.5 kB, öppnas i nytt fönster.
Om det är problem med boxen ringer du Telia på 020-20 20 70

Hur gör jag för att koppla TV-boxen till min TV och till mediaomvandlaren (bredbandsswitchen)?
- På Telias hemsida finns steg-för-steg beskrivning med text och bilder. Gå till Telias hemsida 
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Om du inte kan koppla ihop TV, TV-box och mediaomvandlare, eller har provat och det inte funkar så gör du en vanlig felanmälan på www.barkehus.se eller 0240-66 01 13

Jag ska flytta! Vem äger Telia-boxen som jag fått med kollektiv-TV och vad gör man med den när man flyttar?
- Du ska höra av dig till Telia om du ska flytta – oavsett om du flyttar inom Bärkehus eller utanför. Boxen tillhör Telia och ska lämnas tillbaka till Telia om den inte är för gammal.

Kan jag lämna TV-boxen från Telia till nästa hyresgäst?
Svar: Ny hyresgäst ska alltid aktivera/beställa sina egna tjänster. Denne behöver egna personliga koder och får då en ny tv-box från Telia.

Jag har Telia Mellan och vill uppgradera med en tvillingbox. Vart vänder jag mig för att göra detta?
Svar: Du beställer detta via Mitt Telia som man har som kund hos Telia. eller ringer Telia kundtjänst på 020 – 20 20 70

Jag har redan tecknat ett avtal med Comhem/Telia/Annan som jag vill fortsätta med. Kan jag behålla detta eller måste jag teckna avtal för Bärkehus kollektiv-TV med Telia?
Svar: Du kan fortsätta precis som tidigare om du önskar. Det är helt frivilligt att använda kollektiv-TV-paketet och du kan kombinera detta med andra tjänster och leverantörer.

Hur beställer man andra tjänster än digital TV som ingår i hyran?
Svar: Är du befintlig kund som du är när det kollektiva digitala tv-utbudet från Telia är aktiverat kan du beställa fler kanaler och/eller tjänster direkt via Telia. Vill du beställa bredband från en annan tjänsteleverantör så går det också bra. Vill du beställa TV-utbud från en annan leverantör än Telia behöver du ha en annan tv-box för dessa kanaler.

Vad händer om föregående hyresgäst inte sagt upp sitt avtal på digital-TV?
Svar: Det påverkar inte dig som nyinflyttad utan du beställer och aktiverar de tjänster du önskar.

Jag har Telia Mellan och vill ändra till Stor. Hur gör jag då?
- Du beställer detta hos Telia antingen till deras kundtjänst eller Mitt Telia som man har som kund hos Telia.

________________________________

Fler frågor och svar om Zmarket, öppet nät, teknisk utrustning sk mediaomvandlare, instruktioner etc finns på:
Frågor och svar om TV, Bredbandstjänster mm


Sidan senast uppdaterad: