TV, bredband och telefoni

Modernisering av lägenhetsnät för TV, bredband och telefoni

Projektet för öppen fiber snart i mål!


Öppet fibernät och Digital-tv från Telia

Bärkehus uppgraderar sina fastigheter och erbjuder ett sk öppet fibernät genom vår kommunikationsoperatör Zitius. Det tekniska arbetet med installationerna i lägenheterna startade under juli 2020 och pågår till våren 2021. Lanseringen av det öppna nätet startade i början av december 2020. Mer information om hur du beställer utrustning och tjänster ska du fått i ett kuvert efter att installationen gjorts.

De som omfattas av kollektiv-TV får information och instruktion för att beställa TV-paketet samtidigt med hyresavin i april..

Kontakt: Om du inte hittar den information du önskar här på hemsidan kan du kontakta projektansvariga:

Fastighetschef Bärkehus Erik Hägerman: 0240-66 88 07
Driftchef Bärkehus Daniel Ehrin: 0240-66 88 08
Arbetsledare Smedjebacken Energi Tony Eriksson: 0240-66 06 71

Adresser som inte berörs av Telia-projektet:

- Malmgatan 21 i Smedjebacken
- Grenandervägen 1 (Solhöjden) i Smedjebacken
- Klockarvägen 4 i Söderbärke
- Skarv Einars väg i Söderbärke

Hålltider för detta projekt (preliminär tidsplan):

  • juli 2020
    Installationsarbetet i respektive lägenhet startar och utförs av
    Smedjebacken Energi. Pågår till april 2021
  • oktober 2020
    Telias entreprenör Eltel förbereder våra fastigheter för det öppna nätet för bredband, TV och IP-telefoni. Teknisk utrustning installeras i fastigheternas källare /teknikrum
  • december 2020
    Det öppna fibernätet lanseras och blir tillgängligt för dem som fått sin mediaomvandlare (CPE) installerat och inkopplad.
  • mars-april 2021
    Arbetet med installationerna i respektive lägenhet avslutas.
  • april 2021
    Bärkehus hyresgäster, de som tidigare haft ett grundutbud som ingår i hyran, får tillgång till digital-TV paketet Lagom från Telia. En TV-box från Telia ingår också för den som behöver. Beställ från och med den 12 april
  • juni 2021
    Kollektiv-TV via ComHem slutar fungera från 1 juni. Bärkehus har sagt upp avtalet med ComHem och erbjuder kollektiv TV-paketet Telia Lagom.

Mer om projektet Öppet fibernät samt all aktuell information


Other languages / لغات اخرى

If you need this information in another language, please contact Medborgarkontoret
إذا كنت بحاجة إلى هذه المعلومات بلغة أخرى ، فيرجى الاتصال بـ
Medborgarkontoret: 0240-66 00 00


(Första brevet till berörd hyresgäst, minst 4 veckor innan planerad installation)

Till dig som hyresgäst i Bärkehus angående tv och bredband

Äntligen öppet nät!

För att möta framtidens krav på digitala tjänster uppgraderar Bärkehus nu sina fastigheter och kommer att erbjuda ett sk öppet fibernät genom vår kommunikationsoperatör Zitius. Det tekniska arbetet startade under juli 2020 och pågår till våren 2021. Lanseringen av det öppna nätet beräknas ske i början av december 2020.

Vad innebär ett öppet nät för mig som hyresgäst?

Kommunikationsoperatören Zitius kommer att hantera hela tv- och bredbandsutbudet för våra fastigheter i det ”öppna nätet”, via en och samma tjänsteportal som heter Zmarket. Förändringen kommer att föra med sig ökad kvalitet, valfrihet och datahastighet. Det ”öppna nätet” levereras genom fiber fram till det nätverksuttag som redan finns i din lägenhet och som vi nu kompletterar med en ny mediaomvandlare (CPE).

Vill du ha kvar det utbud och tjänster som du redan har så behöver du inte göra någonting, eller så har du möjligheten att fritt välja i ett brett utbud av tv- och bredbandstjänster i det öppna nätet. Dessa får du tillgång till genom tjänsteportalen www.zmarket.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Digital-tv från Telia

Bärkehus har tecknat kollektivt avtal och erbjuder digital-TV paketet Lagom från Telia som kommer att ingå i ditt boende. En TV-box från Telia ingår gratis. Start för detta blir under våren 2021 - mer information om exakt datum och hur du beställer återkommer vi med.

Vad händer med kabel-tv nätet?

Arbetet med öppet fibernät påverkar inte kabel-tv nätet. Om du har ComHem så går de över till digital-tv den 8 september. Läs mer på comhem.se/digitalisering Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller ring 90 222

Förberedelser i fastigheterna och lägenheterna för öppet nät

Våra fastigheter och lägenheter behöver förberedas för att möjliggöra tillgången till det öppna nätet för bredband, TV och IP telefoni. Viss teknisk utrustning ska installeras i källarna i våra fastigheter. Vi kommer även behöva installera utrustning, sk. CPE/tjänstefördelare och fiberuttag, i lägenheterna för att du som boende skall kunna nyttja de nya valen. Arbetet pågår från juli 2020 till mars 2021.

OBSERVERA att de förberedande arbetena sker utan kostnader för dig som hyresgäst men att de är obligatoriska även om du inte har behov av tjänsterna i dagsläget.

Vad händer nu?

Tekniker från Smedjebacken Energi (SEAB) genomför installationen i din lägenhet. Om du inte är hemma använder vi huvudnyckel för att gå in och utföra installationen. Besked om aktuell dag/aktuella dagar för installationen kommer separat.

Med hänsyn till pågående pandemi ber vi att du hör av dig till oss om du är sjuk. OBS att vi har noggranna smittskyddsrutiner vid arbeten i bostäder och aldrig jobbar när vi är sjuka. Bostadens familjemedlemmar (även husdjur) får inte vistas i samma rum som installatören.

Förberedelser i bostaden inför installationen?

Det är bra om det är undanplockat runt ComHem-uttaget/TV-uttaget vid din TV. Ny kabel dras från hallen och till vardagsrummet fram till TV-uttaget.

Kontakt angående installationsbesöket

Kontakta vår reception om vi inte får använda huvudnyckel eller om du är sjuk och vi måste göra installationen vid ett senare tillfälle:
Telefonnr: 0240-66 88 14
Måndag, onsdag eller fredag kl. 07:30-15:30

Kontakt angående projektet

Har du frågor gällande projektet är du välkommen att höra av dig till
Fastighetschef Erik Hägerman: 0240-66 88 07
eller Driftchef Daniel Ehrin: 0240-66 88 08

Vänliga hälsningar
Bärkehus


(Brev till berörd hyresgäst 1-2 veckor innan planerat installationsarbete)

Till dig som bor på [GATUNAMN och NR] i Smedjebacken

Installation av öppet nät i din lägenhet!

För att möta framtidens krav på digitala tjänster uppgraderar Bärkehus nu sina fastigheter och kommer att erbjuda ett sk öppet fibernät genom vår kommunikationsoperatör Zitius.

Förberedelser lägenheterna för öppet nät

Alla lägenheter behöver förberedas för att möjliggöra tillgången till det öppna nätet för bredband, TV och IP telefoni. Vi planerar för att installera utrustning, sk. CPE/tjänstefördelare och fiberuttag i din lägenhet:

---DAGEN DEN [dag] [mån]

Vad innebär installationen?

Tekniker från Smedjebacken Energi (SEAB) genomför installationen i din lägenhet. Ny kabel ska dras från hallen till vardagsrummet och fram till TV-uttaget. Det är bra om det är undanplockat runt ComHem-uttaget/TV-uttaget vid din TV. Om du inte är hemma använder vi huvudnyckel för att gå in och utföra installationen.

Med hänsyn till pågående pandemi ber vi att du hör av dig till oss om du är sjuk. OBS att vi har noggranna smittskyddsrutiner vid arbeten i bostäder och aldrig jobbar när vi är sjuka. Bostadens familjemedlemmar (även husdjur) får inte vistas i samma rum som installatören.

Kontakt angående installationsbesöket

Kontakta vår reception för att boka en tid om vi inte får använda huvudnyckel eller om du är sjuk och vi måste göra installationen vid ett senare tillfälle:

Telefonnr: 0240-66 88 14
Måndag, onsdag eller fredag kl. 07:30-15:30

Vänliga hälsningar
Bärkehus

Installationsarbete i fastighetens källare/teknikrum

Med start i oktober kommer tekniker från Eltel för att göra installationsarbeten i källare eller teknikrum på ett flertal av Bärkehus fastigheter. Arbetet är en del i Bärkehus projekt med lägenhetsnät för öppen fiber.

Läs mer om projektet på www.barkehus.se/hyresgast och sidan TV, bredband och telefoni

Med vänlig hälsning
Bärkehus


لــك كمستأجر في Bärkehus فيما يتعلق بالتلفزيون والنطاق العريض

شبـــــــكة مفتــــــوحة أخيرا !

لتلبية الطلبات المستقبلية للخدمات الرقمية ، تعمل Bärkehus الآن على ترقية خصائصها وستقدم ما يسمى بشبكة الألياف المفتوحة من خلال مشغل الاتصالات Zitius.

بدأ العمل الفني في تموز 2020 ويستمر حتى نهاية العام ليتم الانتهاء منه في ربيع عام 2021. ومن المتوقع أن يتم إطلاق الشبكة المفتوحة في بداية كانون الاول 2020.

ماذا تعني الشبكة المفتوحة بالنسبة لي كمستأجر؟

ستتعامل شركة الاتصالات Zitius مع عرض التلفزيون والنطاق العريض بالكامل لممتلكاتنا في "الشبكة المفتوحة" ، عبر بوابة خدمة واحدة تسمى Zmarket. سيؤدي التغيير إلى زيادة الجودة وحرية الاختيار وسرعة البيانات. يتم توصيل "الشبكة المفتوحة" عبر الألياف الضوئية إلى مقبس الشبكة الموجود بالفعل في شقتك.

إذا كنت ترغب في الحفاظ على النطاق والخدمات التي لديك بالفعل ، فلن تحتاج إلى القيام بأي شيء ، و لديك الفرصة للاختيار بحرية من بين مجموعة واسعة من خدمات التلفزيون والنطاق العريض في الشبكة المفتوحة. يمكنك الوصول إليها من خلال بوابة الخدمة www.zmarket.se

تلفزيون رقمي من Telia

وقعت Bärkehus اتفاقية جماعية وتقدم حزمة التلفزيون الرقمي Lagom من Telia والتي سيتم تضمينها في مكان إقامتك. يتم تضمين صندوق تلفزيون من Telia مجانًا. ستكون البداية في ربيع عام 2021 - مزيد من المعلومات حول التاريخ المحدد وكيفية الطلب سنعود اليك لاحقا .

مـــــاذا يحدث لشبكـــة تلفزيون الكابل؟

لا يوجد تغيير يحدث فيما يتعلق بشبكة تلفزيون الكابل في الوقت الحالي. لن يؤثر العمل مع شبكة الألياف المفتوحة على شبكة تلفزيون الكابل.

الاستعدادات في العقارات والشقق للشبكة المفتوحة

يجب أن تكون جميع عقاراتنا وشققنا جاهزة لتمكين الوصول إلى الشبكة المفتوحة للنطاق العريض التلفزيون والهاتف. سيتم تركيب بعض المعدات التقنية في الطوابق السفلية لممتلكاتنا. سنحتاج أيضًا إلى تثبيت المعدات ، ما يسمى. CPE / موزع الخدمة ومنافذ الألياف ، في الشقق بحيث يمكنك كمقيم استخدام الخيارات الجديدة. العمل مستمر خلال الفترة من تموز 2020 إلى اذار 2021.

مـــــلاحظــــــة أن الأعمال التحضيرية تتم دون أي تكلفة عليك كمستأجر ، ولكنها إلزامية حتى لو لم تكن بحاجة إلى الخدمات حاليًا.

مــــــــاذا يـــحدث الان؟

فنيون من Smedjebacken Energi (SEAB) يقومون بالتركيب في شقتك. إذا لم تكن في المنزل ، فإننا نستخدم المفتاح البديل للدخول وإجراء التثبيت. يأتيك الإخطار الحالي / الأيام الحالية للتثبيت تأتي بشكل منفصل.

نظرًا لاستمرار الوباء ، نطلب منك الاتصال بنا إذا كنت مريضًا. لاحظ أن لدينا إجراءات صارمة لمكافحة العدوى عند العمل في المنازل ولا نعمل أبدًا عندما نكون مرضى. لا يجوز لأفراد الأسرة في المنزل (بما في ذلك الحيوانات الأليفة) البقاء في نفس الغرفة التي يعمل فيها القائم بأعمال التركيب.

الاستعدادات في المنزل للتثبيت؟

من الجيد إزالت ماحول المقبس / مقبس تلفزيون ComHem. سيتم وضع كابل جديد من المدخل إلى غرفة المعيشة وصولاً إلى مقبس التلفزيون.

الاتصال بخصوص زيارة التثبيت

اتصل بمكتب الاستقبال الخاص بنا إذا لم يكن مسموحًا لنا باستخدام المفتاح الرئيسي { البديل } أو إذا كنت مريضًا ويجب علينا إجراء التثبيت في وقت لاحق:

هــــــــــــاتف : 0240-66 88 14
الاثنين أو الأربعاء أو الجمعة الساعة 07:30 - 15:30

الاتصال بخصوص المشروع

إذا كانت لديك أسئلة بخصوص المشروع ، فنحن نرحب بك للتواصل معنا

مدير العقارات Erik Hägerman: 0240-66 88 07
أو مدير العمليات Daniel Ehrin: 0240-66 88 08

................................................................................................................................

إليكم للذين يعيشون في [ مناطق وشوارع ] في Smedjebacken حزيران 2020

تركيب شبكة مفتوحة في شقتك!

لتلبية الطلبات المستقبلية للخدمات الرقمية ، تعمل Bärkehus الآن على ترقية خصائصها وستقدم ما يسمى بشبكة الألياف المفتوحة من خلال مشغل الاتصالات Zitius.

تجهيز الشقق للشبكة المفتوحة

يجب أن تكون جميع الشقق جاهزة للتمكين من الوصول إلى الشبكة المفتوحة للنطاق العريض والتلفزيون والهاتف عبر بروتوكول الإنترنت. نحن نخطط لتثبيت المعدات ، ما يسمى. CPE / موزع الخدمة ومنفذ الألياف في شقتك في أي يوم:

--- [اليوم] [الإثنين] - --- [اليوم] [الإثنين]

ماذا يعني التثبيت؟

فنيون من Smedjebacken Energi (SEAB) يقومون بالتركيب في شقتك. سيتم وضع كابل جديد من المدخل على طول السقف وإلى غرفة المعيشة وصولاً إلى مقبس التلفزيون.

من الجيد إزالته حول مقبس / مقبس تلفزيون ComHem في التلفزيون. إذا لم تكن في المنزل ، فإننا نستخدم المفتاح الرئيسي للدخول وإجراء التثبيت.

نظرًا لاستمرار الوباء ، نطلب منك الاتصال بنا إذا كنت مريضًا. لاحظ أن لدينا إجراءات صارمة لمكافحة العدوى عند العمل في المنازل ولا نعمل أبدًا عندما نكون مرضى. لا يجوز لأفراد الأسرة في المنزل (بما في ذلك الحيوانات الأليفة) البقاء في نفس الغرفة التي يقيم فيها الموظف بالتركيب.

الاتصال بخصوص زيارة التثبيت

اتصل بمكتب الاستقبال لحجز موعد إذا لم يكن مسموحًا لنا باستخدام المفتاح الرئيسي أو إذا كنت مريضًا وعلينا إجراء التثبيت في وقت لاحق:

هاتف: 0240668814

الاثنين أو الأربعاء أو الجمعة الساعة 07:30 - 15:30

مـــــــــع تحيـــــــــــــات

باركي هوس

......................................................................................................................................

إذا كنت بحاجة إلى هذه المعلومات باللغة العربية ، فاتصل بـمكتب المواطنه 0240660075

Ektefaa Mizhim

Om du idag tittar på TV i flera rum använder du därmed fler än ett TV-uttag (finns i större lägenheter). Den nya mediaomvandlaren (CPE:n) erbjuder endast ett TV-uttag. Om du har behov av fler uttag måste du beställa ett tvillingabonnemang och en tvillingbox från Telia. Dagens datum 200827 kostar abonnemanget 189:- per månad och boxen 699:- (engångskostnad).

Som en förberedande åtgärd borrar vi, i samband med installationen av CPE:n, in till anslutande rum med nuvarande TV-uttag. Det blir i och med detta lättare för dig att ansluta fler uttag i din bostad om du önskar.

Du som tidigare haft ett grundutbud av TV-kanaler kan beställa kollektiv digital-tv paketet Lagom från Telia from 12 april 2021. Därefter får du dina koder och tv-boxen som du behöver för att starta kanalerna.

Digital-TV paketet ingår i din hyra liksom en TV-box från Telia. Har du fler TV-apparater i lägenheten kan du köpa till ett tvillingabonnemang för upp till 5 TV-apparater.

Hur beställer och aktiverar jag mitt abonnemang?
Du kan göra det på två sätt:

  1. Gå in på www.telia.se/aktivera Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och följ instruktionen.
  2. Har du inte möjlighet att gå in och aktivera på nätet kan du ringa Telia på 020-20 20 70.
  3. All support gällande kollektiv-TV, inklusive TV-boxen, besvaras av Telia på 020-20 20 70

Instruktion från Telia som pdf
Aktivera ditt TV-paket Pdf, 1.3 MB, öppnas i nytt fönster.

(Brev till hyresgäster v 16)

Vi har fått en del frågor gällande det kollektiva TV-paketet från Telia som sedan 1 april ingår i hyran. Vi har sammanställt lite frågor och svar och hoppas detta kan hjälpa er som fortfarande har funderingar eller inte lyckats beställa.

För tydlighetens skull vill vi först understryka att:

  • För att fortsätta ha ett grundutbud av TV-kanaler som ingår i hyran måste du, i god tid före 31 maj 2021, beställa och teckna avtal med Telia om kollektiv-TV.
  • Om du saknar bank-ID kan du beställa kollektiv-TV via 020-20 20 70 men knappa inte in ditt personnummer när de uppmanar till det – då kopplas du till telefonkön (som oftast är kort).
  • Det är bra om du har ditt lägenhetsnummer i beredskap när du beställer (finns på ditt hyresavtal och din lägenhetsdörr)


FRÅGOR OCH SVAR:

Vad innebär kollektiv digital-TV från Telia?
Svar: Bärkehus har tecknat ett avtal med Telia där paketet Telia Lagom ingår i din hyra. Du måste beställa och aktivera tjänsten själv. 1 st TV-box ingår.

Måste jag teckna nytt avtal nu för TV?
Svar: Ja, du måste teckna ett nytt avtal med Telia om du vill fortsätta ha ett grundutbud av tv-kanaler som ingår i ditt boende. Den 1 juni 2021 slutar det tidigare grundutbudet och det gamla koaxialnätet att fungera då Bärkehus avtal med ComHem och Antenntjänst upphör

Vilka kanaler ingår i det digitala-tv-paketet från Telia som ingår i hyran?
Svar: TV-paketet Telia Lagom ingår samt vissa playtjänster. Läs mer på www.telia.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hur beställer jag och aktiverar jag digital-TV paketet från Telia?
Svar: Du kontaktar Telia och du kan göra det på två sätt:

  1. Gå in på aktiveringssidan hos Telia www.telia.se/aktivera och följ instruktionen. För att göra detta måste du ha tillgång till Bank-ID.
  2. Har du inte tillgång till Bank-ID eller saknar möjlighet att aktivera på nätet kan du ringa Telia på 020-20 20 70 (knappa inte in ditt personnummer om du saknar bank-ID).

Jag har inget bank-ID, hur gör jag då?
Svar: När du ringer till Telia för att beställa kollektiv-TV ber de dig knappa in ditt personnummer och sedan starta ditt Bank-ID. Om du inte har Bank-ID ska du INTE knappa in ditt personnummer – du kopplas då istället till kundtjänst.

Jag behöver hjälp med kollektiv-TV - vem kan hjälpa mig?
Svar: I första hand ringer du Telia på 020-20 20 70. De kan besvara alla frågor om kollektiv-tv.

Vad gäller när jag kontaktar Telia?
Svar: Telia har från 1 april 2021 infört ett nytt arbetssätt gällande identifiering av kund utifrån krav från myndigheterna på ökad säkerhet och trygghet för dig som privatkund. Du behöver kunna identifiera dig med Bank-ID. Har du inte detta behöver du antingen beställa en personlig kod eller ge någon en fullmakt som därefter kan hantera ditt ärende. Den personliga koden kan du beställa antingen på nätet www.telia.se/id Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller på 020-20 20 70 (kom ihåg att inte knappa in ditt personnummer om du saknar bank-ID)

Vad händer när jag aktiverat/beställt det digitala-tv-paketet från Telia?
Svar: Tv-boxen skickas hem till dig via posten och de två aktiveringskoderna får du tillgång på Mina sidor. Har du inte tillgång till mobiltelefon skickas koderna hem via posten. Koderna skall knappas in i tv-boxen för att kanalerna skall starta.

Jag beställde Telia Lagom men fick SMS att jag beställt Telia play. Vad är det?
Svar: Telia play ingår också i kollektiv-TV paketet. Det borde stå Telia Lagom i SMS-bekräftelsen men beställningen du gjort är korrekt.

Jag behöver hjälp med min TV-box, vem kan hjälpa mig?
Om du inte kan koppla ihop TV, TV-box och mediaomvandlare, eller har provat och det inte funkar så gör du en vanlig felanmälan på www.barkehus.se eller 0240-66 01 13


Fler frågor och svar om Zmarket, öppet nät, teknisk utrustning sk mediaomvandlare, instruktioner etc finns på:
Frågor och svar om TV, Bredbandstjänster mm


Sidan senast uppdaterad: