Frågor och svar om TV, bredbandstjänster mm

Här kan du ta del av de vanligaste frågorna och svaren om TV- och bredbandstjänster för dig som hyresgäst hos oss


Vad innebär ett öppet nät för mig som hyresgäst?
- Kommunikationsoperatören Zitius hanterar hela tv- och bredbandsutbudet för våra fastigheter i det ”öppna nätet” via en och samma tjänsteportal som heter Zmarket. Det öppna nätet medför ökad kvalitet, valfrihet och datahastighet och levereras genom fiber fram till din lägenhet. Du har möjlighet att fritt välja i ett brett utbud av tv- och bredbandstjänster i det öppna nätet. Dessa får du tillgång till genom tjänsteportalen www.zmarket.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Måste jag teckna nytt avtal nu för TV och bredband?
- Ja du måste teckna nytt ett nytt avtal med Telia om du vill fortsätta ha ett grundutbud av TV-kanaler som ingår i ditt boende. Om du har bredband via ComHem-uttaget måste detta också flyttas till det öppna nätet. Den 1 juni 2021 slutar det tidigare grundutbudet och det gamla koaxialnätet att fungera då Bärkehus avtal med ComHem och Antenntjänst löper ut. Om du har andra, utökade TV-paket eller tjänster och vill ha kvar dessa så behöver du flytta dessa till det öppna nätet, om detta inte redan är gjort.

Vad är Zmarket?
- Zmarket är Zitius beställningsportal som du som hyresgäst kan köpa tjänster genom . Här hittar du även vanliga frågor & svar, driftinformation och manual och guider. Man kan även ringa direkt till tjänsteleverantören för att beställa tjänst. Länk till Zmarket frågor och svar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vad innebär kollektiv-digital-TV från Telia?
- Bärkehus har tecknat ett kollektivt avtal med Telia som ni som boende kan ta del av och som ingår i hyran. I avtalet ingår paketet Telia Lagom Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Man beställer och aktiverar tjänsten hos Telia själv och 1 st tv box ingår gratis.

Vart beställer/aktiverar man som hyresgäst kollektiv-TV från Telia?
- Man kontaktar tjänsteleverantören Telia direkt antingen på aktiveringssidan www.telia.se/aktivera Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller ringer deras kundtjänst på 020 -20 20 70. Tv boxen skickas hem till dig och de två personliga koderna får du tillgång till på Mina sidor. Dessa koder skall knappas in i tv boxen för att du ska få tillgång till kanalerna.

Hur gör jag för att installera TV-boxen jag fått från Telia?
- Följ Telias instruktion för installation av TV-box Pdf, 144.5 kB, öppnas i nytt fönster.
Om det är problem med boxen ringer du Telia på 020-20 20 70

Hur gör jag för att koppla TV-boxen till min TV och till mediaomvandlaren (bredbandsswitchen)?
- På Telias hemsida finns steg-för-steg beskrivning med text och bilder. Gå till Telias hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Jag behöver hjälp med kollektiv-TV - vem kan hjälpa mig?
- I första hand ringer du Telia på 020-20 20 70. De kan besvara alla frågor om kollektiv-TV. Om du inte har bankID ska du INTE knappa in ditt personnummer - då kopplas du istället till kundservice.

Jag har beställt Telia Lagom men fick SMS från Telia att jag beställt Telia play. Vad är det?
Telia play ingår ju också i kollektiv-TV, Vi håller med om att det borde stå Telia Lagom i bekräftelsen men beställningen är korrekt.

Säker identifiering som Telia-kund
Från 1 april 2021 träder ett nytt arbetssätt gällande identifiering av kund i kraft för alla privatkunder. I samband med ökat krav på säkerhet och trygghet behöver alla privatkunder med kundspecifika ärenden identifieras antingen via BankID eller personlig kod. Alla frågor och svar gällande säker identifiering och personlig kod finns på www.telia.se/id Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Jag har redan tecknat ett avtal med Comhem (paket utöver grundutbudet). Kan jag behålla detta trots att Bärkehus kollektiv-TV nu är aktiverat?
- Javisst! Du kan fortsätta precis som tidigare om du önskar. Det är helt frivilligt att använda kollektiv-TV-paketet. Grundutbudet från ComHem kommer dock inte att ingå i hyra från och med 1 juni.

Jag har bredband via Comhems TV-uttag – kan jag fortsätta med det?
- Nej, detta slutar fungera den 1 juni 2021. Du behöver flytta ditt bredband eller beställa nytt bredband via det öppna nätet i den nya utrustningen som monterats i din lägenhet. Om du vill beställa nytt bredband kontaktar du valfri leverantör via www.zmarket.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Jag bor i Söderbärke och har redan de TV-kanaler jag behöver och som ingår i hyran. Kan jag inte fortsätta med det jag har?
- Nej. Bärkehus avtal med en lokal leverantör för TV-tjänster upphör den 1 juni 2021. I god tid innan 1 juni bör du ha beställt vårt nya kollektiv-TVpaket via Telia eller beställt och tecknat nytt avtal om valfria tjänster via www.zmarket.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vad händer om föregående hyresgäst inte sagt upp sitt avtal på digital-TV?
- Det påverkar inte dig som nyinflyttad utan du beställer och aktiverar de tjänster du önskar.

Hur beställer man andra tjänster än digital TV som ingår i hyran?
- Är du befintlig kund som du är när det kollektiva digitala tv-utbudet från Telia är aktiverat kan du beställa fler kanaler och/eller tjänster direkt via Telia. Vill du beställa bredband från en annan tjänsteleverantör så går det också bra. Vill du beställa TV från en annan leverantör än Telia innebär det att du måste ha en annan tv-box för dessa kanaler.

Vad är en CPE/mediaomvandlare som finns i min lägenhet och vem äger den?
- Den möjliggör att du kan nyttja alla valen gällande fiber och att du kan ha flera tjänster samtidigt dvs både bredband och tv. Denna utrustning tillhör lägenheten och skall sitta kvar om du flyttar.

Vem äger Telia-boxen som jag fått med kollektiv-TV och vad gör man med den när man flyttar?
- Du skall höra av dig till Telia om du ska flytta – oavsett om du flyttar inom Bärkehus eller utanför. Boxen tillhör Telia och ska lämnas tillbaka till Telia om den inte är för gammal.

Kan jag lämna TV-boxen från Telia till nästa hyresgäst?
Ny hyresgäst skall alltid aktivera/beställa sina egna tjänster. Denne behöver egna personliga koder och får då en ny tv-box från Telia.

Jag har Telia Lagom och vill uppgradera med en tvillingbox. Vart vänder jag mig för att göra detta?
- Du beställer detta via Mitt Telia som man har som kund hos Telia. eller ringer Telia kundtjänst på 020 – 20 20 70

Jag har Telia Lagom och vill ändra till Stor. Hur gör jag då?
- Du beställer detta hos Telia antingen till deras kundtjänst eller Mitt Telia som man har som kund hos Telia.

Vart skall jag i första hand vända mig om jag har problem med eller vill ändra mina tjänster?
- Du skall alltid vända dig till din tjänsteleverantör, dvs hos den som du tecknat bredband eller TV-tjänst.

Går det att felanmäla fel till tjänsteleverantören vid strömavbrott?
- Tjänsteleverantören kommer inte ta emot felanmälan och kan inget göra då det är strömavbrott och man måste ha ström för att den tekniska utrustningen skall fungera. Man får vänta till strömavbrottet är över. Om man då inte får igång sina tjänster direkt kan man börja med att starta om all utrustning. Om detta inte fungerar ringer man och felanmäler till sin tjänsteleverantör.







Sidan senast uppdaterad: